Powered by Smartsupp
Menu

Damian Wilpert - Wystąpienia publiczne, Prowadzenie imprez, konferansjer

 
 

Jak walczyć z tremą podczas wystąpień publicznych?

- Załóż, że uczestnicy są do Ciebie pozytywnie nastawieni

Przed samym wystąpieniem stosuj pozytywne myśli, aby pozytywne myśli w pełni działały, to ważne jest aby swoje wystąpienia wcześniej przećwiczyć, bo tym sposobem budujemy swoją pewność siebie, uczestnicy przychodząc na Twoje wystąpienie też chcą się czegoś nowego dowiedzieć, więc jeżeli dołożymy do tego dobre nastawienie, to ułatwi nam, aby rozpocząć spotkanie z dużą dawką pozytywnej energii.

- Oddychaj

Stres przed wystąpieniem publicznym paraliżuje dużą część ciała, często również początkujący prezenter wchodząc w biegu chce jak najszybciej odpowiedzieć wszystko co zaplanował, aby mieć to wszystko za sobą, zapominając również o spokojnym i równym oddechu. Po co wiec nam oddech? A mianowicie po to, aby zacząć kreatywnie myśleć, kontrolować wyspowiadane słowa. Przed każdym wystąpieniem zatrzymaj się, popatrz na swoich słuchaczy, uśmiechnij się, nabierz głęboko powietrza i następnie przejdź do prowadzenia spotkania, oddech reguluje stres, ustabilizowany daje poczucie siły i kontrolę nad wystąpieniem.

- Nie mów o swoim zdenerwowaniu i stresie, nie usprawiedliwiaj się niepotrzebnie

Część osób, prowadzących szkolenia z wystąpień publicznych opowiadają o tym, że warto powiedzieć o swoim zdenerwowaniu i stresie, ja natomiast uważam, że to duży błąd, bo pierwsze czy chcemy litości od naszych uczestników, czy pełnego szacunku? Jeżeli mówimy o tym, że się stresujemy, to stres wcale nie jest mniejszy, tylko zaczyna potęgować, w wystąpieniach trzeba przejąć pełną kontrolą nad sobą, klucz jest w przygotowaniu, mając świadomość, że poświeciliśmy dużą ilość czasu na trening, to jest zdecydowanie łatwiej.

- Mów własnymi słowami, nie czytaj z kartki

Przećwiczona prezentacja pozwala na opanowanie treści, warto ją zapisać na kartce i kilkanaście razy przeczytać, aby zacząć swobodnie występować, lecz jak już będziecie na środku, to odłóżcie kartkę, ona nie jest potrzebna, mów własnymi słowami, to nie musi być identyczna treść, która wcześniej była zapisana, lecz zawsze warto mówić od serca, nawet jeśli na kartce było inaczej, to nikt poza wami tego już nie wie, nie bać się przerw na zastanowienie, co powiedzieć, bo pauza da czas do namysłu słuchaczom i obserwatorom. Na swoich szkoleniach uczestnicy mówią mi, że boją się nie mieć nic w rękach, to jest zrozumiałe, jeżeli jesteśmy początkującymi mówcami, to możemy zabrać ze sobą pomoc jak np. Marker lub długopis, są mniejsze niż kartka i nie przeszkadza w prezentacjach, chyba, że zaczniemy bawić się naszym gadżetem, wtedy skupienie nie będzie na naszej merytoryce, tylko część osób będzie się zastanawiała, co trener robi z tym gadżetem.

- Nie naśladuj nikogo, mów we własnym stylu

Bądź sobą, nie kopiuj innych mówców, ja osobiście mam kilka wzorów i super, jak możemy obserwować najlepszych, natomiast kluczowe jest, aby znaleźć własny styl, by móc się dobrze czuć we własnej skórze, poczuj to co jest najlepsze dla ciebie, wtedy wiesz, że to unikat, podobnie jest z tworzeniem własnej prezentacji, nie kopiuj od kogoś, tylko uruchom własną kreatywność.

Żeby zdobyć umiejętność przemawiania trzeba dużo trenować. Niestety nie istnieje żaden szybki sposób na to jak stać się dobrym mówcą, aby zapanować nad tremą trzeba zdobywać praktykę.

Poniżej ćwiczenia

Ćwiczenie 1

Zaplanujmy krótkie przemówienia. Lepiej trenować przez parę dni, przed planowanym wystąpieniem ćwiczyć codziennie po parę minut niż odłożyć to na ostatni dzień przed prezentacją i poświęcić na przygotowania jednorazowo więcej czasu. Do treningu wykorzystujcie kamerę.

Ćwiczenie 2

Zabierajcie głos kiedy tylko jest okazja. Regularność pozwoli uzyskać nad tremą lepszą kontrolę. Kontakt z różnego rodzaju publicznością i w różnego typu sytuacjach spowoduje, że zaczniemy czuć się pewniej. Warto, nawet jeśli nie mamy na to wielkiej ochoty, przełamywać się i zabierać głos w czasie dyskusji.

 

Damian Wilpert
Agencja Reklamowa